17 października 2021 r. odwiedziliśmy – Bajkową Dolinę Baryczy.

Tak pisze o niej autor przewodnika pod tym tytułem, pan Włodzimierz Ranoszek, który i naszej wycieczce przewodził.

„Na północ od Wrocławia, na pograniczu Śląska i Wielkopolski leży bajkowa kraina. Trzeba minąć Zaczarowane Wzgórza i Ciemną Górę, co leżą w Górach Kocich. Za nimi ciągnie się równina z nieprzebytymi lasami i wodami. Na zachodzie leży Żmigród, zwany też Miastem Smoka. W środku krainy są Wzgórza Czarownic i Łysa Góra. Trochę dalej leży ptasia wioska – Ruda Milicka. Od południa kraina opiera się o górę Zbójnik. Na wschodzie natomiast leży wieś przygody – Przygoilicz-dziczki. Od wschodu przez krainę płynie rzeka, która dała nazwę całej dolinie – Barycz…”.

Trasa naszej wycieczki:  Milicz – Wierzchowice – Ruda Sułowska- Rezerwat Stawy Milickie – Zespół Parkowo- Pałacowy w Żmigrodzie.   W Miliczu zobaczyliśmy Kościół Łaski, ruiny zamku, pałac Maltzanów, w którym mieści się obecnie Technikum Leśne oraz uraczyliśmy się kawą i ciastem  w Piekarni Familijnej. W Wierzchowicach odwiedziliśmy grób zmarłego w ubiegłym roku największego polskiego kolarza- Ryszarda Szurkowskiego oraz Chatę Łaniaków- małą, rodzinną firmą, zajmującą się wytwarzaniem wysokiej jakości przetworów owocowych.

W Rudzie Sułowskiej , w restauracji „Głowaczówka” posililiśmy się smacznym  karpiem, z hodowli których te okolice słyną.  Potem ruszyliśmy na spacer po groblach, obserwując po drodze ciekawy świat ptaków.  Do tej pory stwierdzono tutaj około 300 gatunków (łącznie z przypadkowo zalatującymi), z czego około 170 zakłada bądź zakładało tutaj swoje gniazda.

Wycieczkę zakończyliśmy Żmigrodzkim Zamku, w którym spotkaliśmy ducha Napoleona oraz wysłuchali koncertu ballad opartych o legendy Doliny Baryczy wykonywanych z historycznymi instrumentami- lirą korbową i sopiłką.

Różnorodne wrażenia, piękne krajobrazy i ….trochę za mało czasu by dłużej pospacerować po groblach. Trzeba będzie chyba tę wycieczkę powtórzyć.