„Kaszëbsczé jezora, kaszëbsczi las Kaszëbe, Kaszëbe łełają nas”.
Kaszuby to jeden z najładniejszych i najciekawszych regionów Polski – jeziora, rzeki, wzgórza, różnorodne zabytki, własna kultura i język.
Jak mówi kaszubska legenda, gdy Bóg stworzył już całą Ziemię, spojrzał na nią i dostrzegł, że pozostało jedno niezagospodarowane miejsce. Wytrząsnął więc Stwórca na tę krainę wszystko, co jeszcze znalazł: góry, lasy i jeziora. Tylko ludzie byli nadzy i domagali się ubrania, pytając: „A ka szuba?” I tak powstała nazwa – Kaszuby.
Odwiedziliśmy Bytów, Kościerzynę, Kartuzy, Chmielno i Wdzydze Kiszewskie. Mieszkaliśmy w pięknie położonym Ośrodku Koszałkowo- Wieżyca nad jeziorem Ostrzyckim.
Zwiedziliśmy kilka bardzo ciekawych muzeów. Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie, które mieści się w dawnym zamku krzyżackim. W muzeum można obejrzeć wystawę stałą o kulturze materialnej Kaszubów bytowskich, wystawę myśliwską, jest również część archeologiczną i dotyczącą rzemiosła oraz wystawy czasowe współczesnej sztuki ludowej.
W lesie szymbarskim znajduje się niezwykłe i jedyne w swoim rodzaju Centrum Edukacji i Promocji Regionu, a w nim wiele ciekawych obiektów. Replika dworu szlacheckiego typowego dla obszaru Kaszub, Dom Sybiraka, replika bunkra tajnej organizacji Gryf Pomorski,. W bunkrze przeżyliśmy „prawdziwy” nalot, dzięki specjalnym efektom akustycznym(mocne wrażenie!!!) i śpiewaliśmy żołnierskie piosenki. W Muzeum Ciesielstwa znajduje się najdłuższa deska świata (ponad 46m)wpisana do Księgi Ginesa, wycięta z dagalezji. Zakręciło nam się w głowach w Domu do Góry Nogami będącego alegorią wspólczesnego świata, gdzie system wartości i tradycji uległ zupełnemu odwróceniu. A w browarze „Kaszubska Korona” próbowaliśmy piw opartych na tradycyjnej kaszubskiej recepturze.
W Chmielnie poznaliśmy proces powstawania ceramiki kaszubskiej w Muzeum Kaszubskiej Ceramiki Neclów. Odwiedziliśmy też małą, prywatną Galerie Kaszubski Róg gdzie dowiedzieliśmy się o mało znanej pracy rogarza i zobaczyliśmy prawdziwe dzieła sztuki wykonane z rogów.
W Karuzach podziwialiśmy jedną z ciekawszych światyń Pomorza- kościół klasztorny zakonu Karuzów z bardzo oryginalnym dachem w kształcie trumny nawiązującym do pozdrowienia zakonników „memento mori”. We wnętrzu gotycki ołtarz, bogate barokowe stalle, flandryjskie kurdybany i ciekawe kaplice boczne. Muzeum Kartuzy posiada bogate zbiory etnograficzne, a także zbiór ludowych instrumentów kaszubskich, takich jak burczybas i diabelskie skrzypce.
Odwiedziliśmy też sztandarowy obiekt Kaszub- Kaszubski Park Etnograficzny we Wdzydzach Kiszewskich, gdzie na powierzchni 22 ha mieści się ponad 50 obiektów regionalnej architektury, o których ciekawie opowiadali opiekunowie tych obiektów.
W ośrodku, w którym mieszkaliśmy obejrzeliśmy występ Regionalnego Zespołu Pieśni i Tańca „Kaszuby”, który gościł już w prawie wszystkich większych miastach Polski i Europy, a także w Kanadzie, Egipcie, Chinach i USA. W wielu odwiedzanych miejscach mieliśmy okazję zażyć słynnej kaszubskiej tabaki, po której kicha się głośno na wszystkie przeciwności losu.
Najpiękniejsze widoki regionu rozciągają się z tzw. Drogi Kaszubskiej. Przebiega ona przez Chmielno, Zawory, Ręboszewo, Brodnicę Dolną i Ostrzyce, mijając kilka jezior. Ostatni odcinek wiedzie serpentyną zboczami najwyższego wzniesienia Pomorza – Wieżycy (329 m n.p.m.), na której znajduje się 35 metrowa wieża widokowa, a z niej roztacza się widok na Wzgórza Szymbarskie i jeziora. Po zejściu z Wieżycy, na parkingu–niespodzianka. Koncert w wykonaniu burmistrza Prabut, ale jaki! Wszyscy spontanicznie zaczęliśmy tańczyć i integrować się z mieszkańcami Prabut. A burmistrz zachwycił nas głosem i poczuciem humoru. Następna wycieczka do Prabutów.