29 kwietnia – 2 maja 2023r. grupa 52 turystów zwiedziła Czechy i Morawy. Wycieczkę zorganizowało dla nas biuro Margo Travel.
I tak po kolei zwiedzaliśmy:
Malowniczy Trebicz z dzielnicą żydowską wpisananą na listę UNESCO. Bajkowe miasteczko Telcz, również z listy UNESCO.
Miasteczko Hluboká nad Wełtawą, położone na północ od Budziejowic gdzie znajduje się niesamowity zamek położony na niewielkim wzgórzu. Uznawany za jeden z najpiękniejszych zamków w Czechach.
Największe wrażenie zrobił na nas Czeski Krumlow, przepiękne miasteczko położone nad wijącą się Wełtawą. Odwiedzając je można poczuć się tak, jakbyśmy cofnęli się wprost do średniowiecza. Od 1992 roku zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
W Rozmberku zwiedziliśmy górujący nad miastem średniowieczny zamek obronny, jedną z pierwszych siedzib arystokratycznego rodu Rozmberków.
Budziejowice, gdzie znajdował się nasz hotel to stolica kraju południowoczeskiego, czyli odpowiednika naszego województwa.
Już w trakcie średniowiecza miasto słynęło z produkcji piwa. Obecnie znane jest z browaru Budweiser, który zwiedziliśmy i posmakowaliśmy produkowanego tam trunku.
Holaszowice to prawdopodobnie najpiękniejsza wieś w Czechach. Słynie z zachowanego średniowiecznego układu urbanistycznego oraz barokowych budynków. Wieś wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Obejrzeliśmy zamek Żvikov imponującą warownię położoną na stromym cyplu u zbiegu dwóch rzek Wełtawy i Otavy.
Na zakończenie udaliśmy się do zamku Orlik, warowni wzniesionej w XIV w. otoczonej rozległym parkiem krajobrazowym.
Republika Czeska to niewielki kraj (powierzchnia to ok. 1/4 Polski)
A zamków i pałaców mają ogromną ilość. Z dużym prawdopodobieństwem, przyjąć można, że między 700 a 750, licząc z ruinami i twierdzami. Otwartych dla zwiedzających jest około 200 zamków i pałaców, z tego część jest w rękach prywatnych, a część pod opieką państwa. Najwięcej turystów przybyło do wpisanego na listę UNESCO lekkiego w formie, nawiązującego do gotyku, niezwykłej urody pałacu Lednice na południowych Morawach, który odwiedziliśmy na poprzedniej wycieczce. Ale wiele jeszcze przed nami! Do zobaczenia 🙂